عکسیه (جستارهای تاریخ عکاسی ایران)

کتاب عکسیه: پژوهشی نو در تاریخ عکاسی ایران

عکسیه (جستارهای تاریخ عکاسی ایران)، به‌کوشش: محمدرضا طهماسب‌پور، ۲۲۴ صفحه، ۱۴۰۱، نشر خانه فرهنگ و هنر مان

کتاب عکسیه (جستارهای تاریخ عکاسی ایران) که توسط نشر خانه فرهنگ و هنر مان منتشر شده، مجموعه مقالاتی است پژوهش‌محور در باب یافتن زوایای جدیدی از تاریخ عکاسی ایران در دورهٔ قاجار. پیشینۀ طولانی و پربار عکاسی در ایران و همچنین وجود گنجینه‌های تصویری گوناگون و گاه ناشناخته‌ای از ایران قرن نوزدهم در ایران و خارج از کشور که به مرور، معرفی می‌شوند همه؛ این نکته را تأیید می‌کنند که پژوهش دربارۀ تاریخ عکاسی ایران و بررسی جنبه‌های گوناگون این پدیده، راه درازی در پیش دارد. تدوین منابع مرجع برای پژوهشگران، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندانی که به زمینه‌های پیوسته به چگونگی آغاز و گسترش عکاسی در ایران ارتباط دارند از جمله کارهایی است که در چند سال گذشته آغاز شده و رو به فزونی است. دو گونه رویکرد برای دستیابی به هدف تدوین درست و اصولیِ تاریخی جامع از عکاسی در ایران و روند گسترش و دگرگونی آن در سال‌های سپری شده وجود دارد. نخست؛ جستجو در اسناد، عکس‌ها و منابع تصویری، کتاب‌ها و رساله‌های دستنوشت عکاسی، کتاب‌های خاطرات، روزنامه‌ها و دیگر منابع اصلی و خام دوران قاجار که بیشتر بر پایۀ پژوهش‌های اَسنادی و کتابخانه‌ای است و دوم؛ گردآوری و نشر نظرات و دیدگاه‌های پژوهشگران و صاجب‌نظران رشته‌های گوناگون که در افکندن پرسش‌های مربوط به چیستی، چرایی و گسترۀ پر تنوعی از موضوعات پیرامون تاریخ عکاسی در ایران را شامل می‌شود. در دو، سه دهۀ گذشته، توجه به غنای تاریخ عکاسی ایران، با بررسی عکس‌ها و منابع تصویری و همچنین کتاب‌ها و دستنوشته‌های مربوط به عکاسی دوران قاجار، مورد توجه پژوهشگران و مدرسان دانشگاهی در ایران و خارج از کشور قرار گرفته و کتاب‌های مرجع و مقاله‌های بسیاری نیز در این زمینه نوشته شده است. اکنون تاریخ عکاسی ایران به‌عنوان یکی از کانون‌های شگفت‌انگیز و شایان توجه، مورد نظر گردهمایی‌های علمی مربوط به تاریخ عکاسی در جهان است.

کتاب عکسیه - جستارهای تاریخ عکاسی ایران

در کتاب عکسیه (جستارهای تاریخ عکاسی ایران)، با در نظر داشتن موارد یاد شده و این نکته که به‌عنوان مرجعی برای دانشجویان، علاقه‌مندان و همچنین زمینه‌ای برای طرح گفت‌وگوهای نظری تازه پیرامون تاریخ عکاسی ایران از نگاه پژوهشگران داخلی و خارجی با رویکردهای گوناگون و نگاه بینارشته‌ای باشد گردآوری شده است. تردید نمی‌توان کرد که دیدگاه‌های مطرح شده در این کتاب، افزون بر ارائۀ آگاهی‌های مربوط به تبارشناسی عکاسی و آغاز آن در ایران، به درافکندن پرسش‌هایی متناسب با زمینه‌های مربوط به تاریخ عکاسی ایران و جنبه‌های کارکردی و کاربردی آن و همچنین برخی پاسخ های احتمالی به این پرسش‌ها توجه دارد. تنوع موضوعات مطرح شده توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی، گسترۀ موضوعی تاریخ عکاسی در ایران را فراروی مشتاقان این زمینه قرار داده و بر این نکته اشاره دارد که گفت‌وگوهای بسیاری بیش از این، می‌تواند پیرامون تاریخ عکاسی ایران شکل بگیرد.

کتاب عکسیه - عکس ناصرالدین‌شاه

افزون بر تاریخ عکاسی دوران قاجار، تاریخ عکاسی دوران پهلوی نیز موضوعی است که به تازگی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و نوید پژوهش‌های بیشتری از این موضوع را در میان پژوهشگران و دانشجویان می‌دهد.  یکصدوهشتاد سال میراث تاریخ عکاسی در ایران، ما را با این حقیقت روبه‌رو می‌سازد که یافته‌های جدید از روند تاریخی و تکوین علمی و هنری عکاسی ایران در گسترۀ تاریخ عکاسی جهان؛ سخنانی تازه برای مشتاقان این زمینه دارد.

اطلاعات نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

سبد خرید

بستن (Esc)
سایدبار Scroll To Top