کارگردان: سعید شاه‌حسینی
سال ساخت: ۱۳۸۸
مدت: ۳۰ دقیقه

مستند خیالی‌سازی دربارهٔ زنده‌یاد استاد محمد آهنگرانی فراهانی، از آخرین نقاشان قهوه‌خانه‌ای ایران است. او در سال 1315 در روستای آهنگران واقع در استان مرکزی متولد شد. در نوجوانی به تهران مهاجرت کرد و برای آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای نزد حسین‌ قوللر آقاسی، که از برجسته‌ترین نقاشان نقاشی قهوه‌خانه‌ای بود، رفت. به مدت ۱۰ سال نزد این استاد شاگردی می‌کند. فراهانی برای نخستین بار فعالیت خود را با نقاشی پرده‌های درویشی آغاز کرد.

آثار او در زمینه نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نقاشی پشت‌شیشه در بسیاری از نمایشگاه‌ها به نمایش درآمده است. او با زمینه‌سازی عامیانه و بهره‌گیری از پرسپکتیو مقامی که از شاخصه‌های آثار قهوه‌خانه‌ای بود آثار بسیاری را خلق نموده است که از جمله آثار نقاشی وی می‌توان به پردهٔ درویشی در موزهٔ رضا عباسی، پردهٔ رستم و سهراب و پردهٔ شیرین و فرهاد در موزهٔ مرکزی ایرانشناسی، پردهٔ ضامن آهو در گنجینهٔ موزهٔ ملک و پردهٔ آثار پشت‌شیشه در مـوزهٔ نقاشی پشت‌شیشه اشاره کرد.

تاکنون دو کتاب درباره این هنرمند به رشته تحریر درآمده: «نقاشی در قهوه‌خانه: برگزیده آثار استاد احمد خلیلی و استاد محمد فراهانی» و «سوته‌دلان نقاش: نقاشی خیالی‌ساز مردم کوچه و بازار». وی معروف به «محمد درویش» بود. هادی سیف، از پژوهشگران نقاشی قهوه‌خانه‌ای لقب فراهانی را «بچه درویش» ذکر کرده است. در این مستند ضمن آشنایی با شخصیت و روایت زندگی استاد فراهانی، با داستان شکل‌گیری برخی از آثارش و همچنین محیط زندگی و خانواده او نیز آشنا خواهیم شد. کارگردان با هوشمندی و نگاه دغدغه‌مندی به عمق نگاه و حالات ظریف استاد نفوذ کرده و ساخت مستندی ساده اما مهم بخشی از تاریخ هنر ایران را به زیبایی به ثبت رسانیده است. استاد محمد فراهانی هنرمند شاخص نقاش قهوه‌خانه‌ای روز ۱۳ تیر ۱۳۹۱ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

اطلاعات نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

سبد خرید

بستن (Esc)
سایدبار Scroll To Top