کتاب غدیر در نگارگری دو بخش نگاشته شده است: بخش اول (داستان غدیر) در این بخش مقدمه مراسم غدیر، آغاز سفر حجه الوداع، زنگ حرکت کاروان غدیر، حرکت کاروان به سوی غدیرخم، آغاز مراسم سه روزه غدیر، آغاز خطابه غدیر، بستن عمامه سحاب بر سر امیرالمومنین علی (ع)، بیعت رسمی با حضرت رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین علی (ع)، سند مکتوب غدیر، شعر غدیر افتخار حسان بن ثابت و معجزه غدیر آمده است. بخش دوم (غدیر در نگارگری) در بخش دوم نگاره های غدیرخم در نسخ آثار الباقیه، آثار المظفر، احسن اکبار، فالنامه، حبیب السیر، روضه الصفا، حمله حیدری، افتخارنامه حیدری، کاشی نگاره و پرده نگاره ای از غدیر خم آمده است. در پایان نیز جداول تطبیقی، پی نوشت ها، فهرست تصاویر و فهرست منابع آمده است. با فرض اینکه یکی از وظایف تصویرگری درک مفاهیم مختلف علمی و ادبی به کمک تصویر و احساس ملموستر وقایع تاریخی است، تصویرسازی مذهبی را میتوان گویاترین روش برای ایجاد تفکر و تذکر در انسان دانست و از آنجایی که مذهب در فرهنگ ایران همواره از جایگاه ویژهای برخوردار بوده، تولید نسخههای مصور مذهبی در کنار سایر کتب مصور، توجه حامیان هنری و نگارگران را به خود معطوف کرده است. پژوهش حاضر به بررسی، توصیف و تحلیل نگارههای غدیر خم از بعد خطابه غدیر در مقاطع مختلف تاریخی و چگونگی تصویرسازی و تحلیل عناصر زیباییشناسی و نمادین آنها میپردازد. کتاب غدیر در نگارگری تحقیقی جامع و کامل درباره نحوه انعکاس ماجرای غدیر خم در نگارگری ایران با هدف فراهم سازی فضاهای پژوهشی برای محققین و بسترسازی جهت ایجاد گرایش دانشجویان و فعالان نگارگری و ورود آنان به موضوعات شیعی است. پژوهش حاضر به بررسی، توصیف و تحلیل نگارههای غدیر خم از بعد خطابه غدیر در مقاطع مختلف تاریخی و چگونگی تصویرسازی و تحلیل عناصر زیباییشناسی و نمادین آنها میپردازد. کتاب غدیر در نگارگری تحقیقی جامع و کامل درباره نحوه انعکاس ماجرای غدیر خم در نگارگری ایران با هدف فراهم سازی فضاهای پژوهشی برای محققین و بسترسازی جهت ایجاد گرایش دانشجویان و فعالان نگارگری و ورود آنان به موضوعات شیعی است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.