کتاب کتیبههای نستعلیق تهران پژوهشی جامع دربارهٔ کتیبههای نستعلیق تهران از گذشته تا به روزگار امروزین است. کتیبه تبلور ماندگاری از نوشتار پیشینیان است که مفهوم و پیامی ارزشمند را منتقل میسازد و اثری هنری در بستر فرهنگ است. کتیبه ها از حیث ارزش و اهمیت تاریخی، گوناگون و متنوعند؛ بهطوری که همواره بر مضامینی مذهبی، سیاسی و یادمانی استوار بودهاند، ولی موضوع کتیبههای ایرانی پیش از اسلام و پس از اسلام تفاوت های عمدهای به لحاظ ساختار متنی، شکل و جنس کتیبه با یکدیگر دارند. از سوی دیگر در بیشتر کتیبههای دوران اسلامی اطلاعات کتیبهها، بدون تغییر و تحریف به روزگار ما رسیدهاند، که به همین جهت میتوان کتیبهها را جامعترین و منسجم ترین اسناد تاریخ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور دانست. این کتاب که حاصل بیش از ده سال پژوهش میدانی نویسنده است با هدف مستندنگاری کتیبههای نستعلیق مساجد، مقابر، مدارس و سردر خانههای تهران و با تاملی بر شیوه کتیبهنویسی مکتب هنری تهران شکل گرفته است. کتاب از قدیمیترین کتیبهها: کتیبه چشمهعلی شهرری شروع و به لحاظ تاریخی جلو میآید و سپس روند توسعه و شکلگیری مکتب کتیبهنویسی تهران بررسی و پس از آن تاریخچه و جایگاه کتیبهنگاری (بهویژه کتیبههای نستعلیق) در معماری اسلامی ایران، مسئله کتیبههای تهران و ری با تکیه بر نمونههای شاخص بازمانده در بناها و سنگ مزارات معرفی و از جنبههای زیباییشناسی مورد پژوهش قرار گرفته است.
در این کتاب پس از بررسی تاریخچه و جایگاه کتیبهنگاری در معماری اسلامی ایران، مسئله کتیبههای نستعلیق تهران و ری را با تکیه بر نمونههای شاخص بازمانده بناها و سنگ مزارات (از عهد قاجار تا روزگار معاصر) بررسی، معرفی و از جنبه های زیبایی شناسی و شیوه خوشنویسی تجزیه و تحلیل می نمائیم. در همین راستا شیوه کتیبه نگاری خوشنویسانی چون میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا عمو، مهدی شریف، ابوالقاسم، زرین خط و دیگر خوشنویسان کتیبه نگار تهران از گذشته تا روزگار معاصر را با ذکر نمونه ها و ارائه تصاویر از کتیبه های مساجد، مقابر، کاخ ها، منازل و دیگر بناهای عام المنفعه از نظر می گذرانیم. در بخش پایانی فهرستی از خوشنویسان، کاشیکاران و حجاران کتیبههای نستعلیق تهران ارائه شده است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.