گلبرگ رکاب‌طلایی، دانشگاه کمبریج، ۲۰۱۹


این اثر که از آخرین پژوهش­های معتبر دربارهٔ تاریخ سینمای ایران است، نگاهی نو به پدیدهٔ جهان­‌وطن­‌گرایی ایرانی و چگونگی تحول آن در ایران از دریچۀ سینما دارد. مؤلف کتاب، که استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سیتون هال نیوجرسی است، تلاش کرده با بررسی درهم‌آمیزی گروه‌های مختلف قومی، زبانی و دینی در ایرانِ ابتدای قرن بیستم، شکل‌گیری سینمای ایران از ابتدا تا انقلاب را مورد توجه قرار دهد. او معتقد است فعالیت‌های سینمایی در سال­های آغازین به‌ندرت مورد توجه قرار گرفته‌اند و در مواردی هم که به آنها توجه شده، یا آنها را به دربار قاجار و علایق سینمایی مظفرالدین‌شاه نسبت داده‌اند و یا در امتداد فعالیت‌های قدرت‌های استعماری در ایران دانسته‌اند. با این حال، در نگاهی دقیق‌تر می‌توان دید که این تجار و کسبه بودند که فرهنگی سینمایی را در دو دهۀ نخست قرن بیستم ایجاد کردند و در اغلب موارد، هدف از نمایش فیلم‌ها تقویت احساسات وطن‌پرستانه و به چالش کشیدن طرح‌های سلطه­‌گرایی بود

اطلاعات نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

سبد خرید

بستن (Esc)
سایدبار Scroll To Top